Friday, May 1, 2009

Die for what you belive in.


Pianisten Gugge Hedrenius, 70 år, Stockholm, en av svenskt jazzlivs stora rebell och hjälte, är död. Gugge som länge krigade med slipsetablisimanget för att ge konstnären en röst har tystnat. Men det är med en tår i ögat jag vill tacka honom för att ha öppnat dörrar till magiska världar fyllda av toner och villkårslös kärlek. Till skillnad från många andra musiker som har attityden i fokus så handlade Gugges musik "bara" om musik. Men den integriteten och inställningen missionerade han världen över och det är igenom det jag har bekantat med storheter som bl. Rolf Eriksson, Crister Bostedt, Mel Lewis, Ivve Gustavsson och Bernt Rosengren, legender, genier och förebilder som för alltid kommer att förändra mitt sätt att förhålla mig till livet, konsten och kärleken.

Tack Gugge för att jag fick ta del av din blues.

Ps. En av personerna på skivomslaget is Speedys dad, guess who?

//P.Belladonna let´s his swing

No comments: